CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

ah sue_2ya's followers

About ah sue_2ya

My Photo
ah sue_2ya
Miri, Sarawak, Malaysia
♥ Simple ♥ Hard to trust people ♥ Last minute person ♥ Talkative ♥ Love to make friends ♥ LOYALTY ♥ Hate backstabber ♥ Addicted to RED colour...ice-cream...chocolate.. "diz is my territory..dun try to make a mess" "haters hate me coz i have what they don't"
View my complete profile

Saturday, January 8, 2011

Thesis


Sebut pasal thesis, aku teringat tahun lepas…huhu…tension asyik fikir tentang thesis…dah lah waktu tu aku practical…kena buat thesis pulak…ramai senior2 bagitahu susah nak buat thesis…kadang2 ada proposal yang kena reject…dengar macam tu dah menggerunkan…huhu…ada jugak student lain yang bukan dari UiTM pelik sebab kenapa kami practical lepas tu kena buat thesis pulak sebab kat IPTA/IPTS mereka lain…kalau practical2…kalau thesis2…lain semester buat…dibuat secara berasingan….tak serentak…inilah keistimewaan UiTM…practice student2 mereka bekerja sambil belajar..thesis ni kira kertas kerja pre-master sebelum melangkah ke peringkat yang lebih tinggi lagi…rasa macam nak menangis buat thesis ni..habis ja waktu kerja kena menghadap thesis…cari info sana sini…nak rehat pun susah (**ceh..tipu…ada rehat jugaklah…aku lebih banyak rehat dari buat thesis..suka buat last minute…hehehe) tapi..alhamdulillah aku lulus dengan baik…:) 

Part yang paling susah buat thesis ialah nak carik Literature Review (LR)…kena ada kena mengena dengan tajuk yang kita buat….Gambar kat bawah ni adalah antara LR yang aku dapat….





Tajuk aku punya thesis? “A Study On The Factor That Influence Performance Home Financing Performance in Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB), 2002-2009”



Ni lah proposal aku…alhamdulillah tak kena reject….lepas buat proposal kena buat isinya pulak iaitu Finding..guna software SPSS 16.0….complicated jugak software ni…pening lalat jugak aku dibuatnya….

Dah habis semua, ready nak presentation…kena buat betul2 sebab markah ni untuk final…tapi aku masih bermalas-malasan…tambah2 lagi presentation tu selepas Hari Raya Aidilfitri…hurm…lagilah aku malas sebab masih dalam raya mode…balik raya kat Miri aku bawak semua barang2 thesis tapi satu haram aku tak sentuh untuk buat slideshow…huhu..last2 dah balik Kedah baru terhegeh2 nak buat….


Habis presentation…fuhh..lega…cuma nak buat final report + log book tentang aktiviti aku sepanjang practical….macam biasa..aku memang suka menangguh2kan kerja…buat lagi last minute…bukan sengaja..tapi memang dah tak larat…sibuk dengan kerja yang kena pergi sana sini…2 hari sebelum nak hantar report baru aku siapkan….ada lagi masalah, part nak hantar kat kedai buat hardcover…selalunya makan masa seminggu baru siap…semua pulun kata tak boleh siapkan….waktu tu aku pikir..”alamak!!macam mana ni??? dateline lusa..uwaa”…nasib baiklah ada kedai yang sanggup buat hardcover ni cepat tapi kena bayar double..hurm…aku tak kesah janji aku hantar tepat pada waktunya….





Inilah hasilnya…thesis yang aku bangga2kan…sampai nak pecah otak pikir thesis ni….



Yang ni lak CD untuk simpan softcopy bagi kat advisor….

 Yang ni pulak evaluation company tentang aku...prestasi aku macam mana..semua ada kat sini....




Yang ni Log Book aku….sampaikan minggu terakhir practical pun aku masih sibuk buat kerja…sampai kena extendkan waktu practical sebab khidmat aku masih diperlukan….tapi tak apa…ini semua cabaran dan pengalaman aku sebagai seorang pelajar dan pekerja….:)  





8 comments:

kanvasputih21

salam, sy bdk uitm dungun..
entri ni bagus sbb sy mmg tercari2 psl info thesis & practical sbb sy kna buat practical sept - jan 2014..
kiranya log book utk aktiviti spanjang practical bleh siapkn lmbt ke sbb nk fokus siapkn thesis & presentation?

ah sue_2ya

wslm....log book wat kmdian pon xpa dik...yg pnting fokuskan thesis n prsntation....coz log book n report thesis besanya anta 1 week aftr prsntation... :)

kanvasputih21

ok, sis.. thanks sbb reply.. :)
dh paham skit2..

nina

kak..akk practikal kt bank islam ker?

Wani

sis bole tumpang tanya. Mcmane nak cari idea untuk cari tajuk thesis ye? sy smpai skrg blur nk crik tajuk

ah sue_2ya

nina : sorry late reply...br ingt pwd...huhu....x..akak prctical kt consultant co.....

syazwani rahman: sorry late reply...dscuss dgn pnylia...cm akak course islmic bnkng...pnylia suh wat rsearch ttg bnking dr sgi rate..income...etc akn bg effect x kt finncing...saving...etc..

Anonymous

Hye, Nak tanya la, yang tajuk thesis tu, penyelia bagi kat awak ke or awak cari sendiri? saya masih blur nak mencari tajuk. padahal dah kene discuss.

ah sue_2ya

hye...tjuk 2 crk sndri...n then dscuss ngn penyelia ok o x tjuk 2...pnyelia sggst amk tjuk senior...2ka bnda yg nk dkaji ja... :)

i wish u best of luck 4 thesis...

Post a Comment

HIM to HER

click...click...click...