CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

ah sue_2ya's followers

About ah sue_2ya

My Photo
ah sue_2ya
Miri, Sarawak, Malaysia
♥ Simple ♥ Hard to trust people ♥ Last minute person ♥ Talkative ♥ Love to make friends ♥ LOYALTY ♥ Hate backstabber ♥ Addicted to RED colour...ice-cream...chocolate.. "diz is my territory..dun try to make a mess" "haters hate me coz i have what they don't"
View my complete profile

Saturday, April 9, 2011

Sarawak Cuisine (1): Umai

hari tok mok cerita pasal apa ho???
tengok post title kat atas....hurm...tentang makanan orang Sarawak...of course semua orang Sarawak dah tauk nak??so aku sik pakei bahasa Sarawak sitok k..

hola kawan2 aku yang ada di merata tempat...(chettt...rasa diri tu glamour la sangat!!!)
entry kali ni nak cerita pasal salah satu makanan yang ada kat Sarawak....sesuai ngan konsep blog aku "Sharing is Caring"...dah tentula aku nak share kat ya'll tentang makanan kat Sarawak...sini aku nak cerita pasal Umai...korang pernah dengar tak Umai?? meh sini aku explain....

Umai ikan tenggiri buatan sendiri
Umai ni sejenis masakan kaum Melanau...Umai adalah ikan/udang/obor2 yang mentah dicampur dengan air perahan limau serta bahan2 lain seperti bawang, cili, etc...(nanti aku bagi resipinya k)....korang semua pernah rasa tak??sedap woooooooo....sampai menjilat jari....tapi tak semua yang pandai makan taw..maybe sebab mentah kot...contoh terdekat, adik aku....hampeh..namanya ja Sarawak, umai pon tak reti makan...ish3...amatla merugikan...kawan2 aku yang kat Semenanjung pon reti makan umai ni....siap mintak buat 2 3x....kesian kat depa dok mengadu dah lama tak makan umai...aku dah bagi resipi kat depa, depa kata tak reti nak wat pulak...tak pa kawan2 nanti aku p sana...kita wat umai sama2 k....



ni aku nak kongsi resipi kat korang semua...kalau korang tak berkesempatan nak p Sarawak...leh la cuba resipi ni kat rumah k....

Bahan2:
1/2 kg udang(saiz kecil) - boleh tukar ikan tenggiri 1 ekor
6 bjii cili padi (dihiris) - nak pedas, tambah lagi ikut suka
5 biji cili padi (diketuk)
10 ulas bawang merah/bawang besar (dihiris) - suka makan bawang?korang tambah la lagi
2 biji bawang putih (diketuk)
sedikit halia (diketuk)
5 biji limau (ambil air perahan)
garam secukup rasa

Cara2:
1) Buang kulit udang...basuh bersih2 yer...(kalau guna ikan, potong kecil2- buang segala tulang temulang yang ada)
2) Masukkan garam...
3) Ketuk bahan2 yang perlu diketuk tu sekali...guna lesung batu yer...jangan ketuk2 suka hati haram jadah pakai penukul pulak....hehehe...
4) Hiris bahan2 yang perlu dihiris...
5) Campur kesemua bahan yang diketuk dan dihiris kat lam udang tadi k...
6) Lastly, masukkan air perahan limau...SIAP!!...masukkan lam peti ais...biar beberapa minit...sampai udang tu dah masak(warna keputihan)...ni yang uniknya Umai, tak yah masak kai api...kai air limau ja...pas tu leh la makan ngan nasik....simple ja kan..next entry aku cerita tentang makanan lain pulak k....


***SELAMAT MENCUBA YER KAWAN2***

p/s: korang jangan pulak tukar bahan2 tadi dengan SECKUP RASA pulak...taw SECUKUP RASA semua dah ada...nanti korang tak lalu nak makan pulak...ekekeke...

2 comments:

scha_imal87

asu.....meleleh aik liur aku.. T______T

ah sue_2ya

owh tedah kwn ak sowg tok eh....g la polah nun gak...intrdce dak housemte ko ngn umai...hehehe...

Post a Comment

HIM to HER

click...click...click...